Saturday, August 29, 2009

Ramadhan yang dinanti tiba kembali..

Bila masuk je bulan puasa ni rasa seronok semacam...Nak tau kenapa..
1) Bila bulan puasa mak aku akan cuti berniaga kat warung depan rumah aku, so kami adik beradik bawak dia datang sini puasa ramai2.Tapi abah aku lewat sikit la nak sampai sini, biasa la anak2 dia kat Kem PLKN ramai sangat nak kene handle.
2) Bazaar banyakkkk...juling butir mata ni tengok ayam percik, ayam golek..kepak ayam (itu baru ayam tak bukak cerita pasal kuih, lauk pauk lagi)..Tapi dah 8 hari puasa ni, aku cuma sempat pegi bazaar puasa pertama jer..Tu pun masa 1st day puasa kat kg.
3) Company bagi perlepasan balik awal..Korang nak tahu company aku lepaskan kami pukul 4.35..Adoi 5 minit pun berkira ker..Ok la tu dari time keje biasa dia bantai letak 5.03pm..ahahhahahak..Tapi da biasa aku pun tak heran daaa
4) Dapat makan ramai2 (seleranye, lauk tak sedap pun jadi sedap)..Hari biasa jangan harap le nak duduk semeja makan sama2..

Tapi bila di ingatkan balik time kecik2 dulu rajin gak poteng puasa..Bukan sebab nakal tapi sebab tak tahan dugaan..Mana tak nye:-
1) Balik sekolah rendah (umo 10 tahun kot), kene pegi sekolah agama (saper2 orang Johor akan paham cara sekolah kami kat sane.hihihi)..Ape lagi time cikgu suruh pi surau semayang Asar, perghhhh nikmat sungguh minum air paip..hihihi
2) Time sekolah rendah dulu aku rajin gak kene buli ngan budak perempuan sebaya aku..Ntah aku pun tak tau kenape,silap sikit pakat tak nak kawan ngan aku..Ada ke patut lepas balik sekolah rendah N datang lepak rumah aku (dia tau mak abah aku takde) pastu ape lagi dia suruh aku pi kedai beli maggi CINTAN..Aku terliur sama ikut serta laa ngappp..(nasib baik la tak lama lepas tu mak aku resign, ada oarng teman aku kat rumah..hihii).

Tapi yang pasti bila Ramadhan ni datang jangan la susah hati, sambut la dengan gembira. Macam kata sorang ustaz ni (aku lupa nama dia) sambut la Ramadhan seperti mana menyambut tetamu datang ke rumah kita..
Niat puasa kita pun kene betol (bukan bacaan yang aku maksud kan), tapi puasa dari hati, puasa segala2 nye..Kalau puasa sahaja tapi semayang yang wajib kita abaikan, takde makne nye puasa tu..

Banyak kan beramal ibadat, kalau biasa malam2 korang ada masa bertenet depan laptop atau PC korang apa la salah nye buat amal lak..Bila umo dah meningkat macam ni rasa nak tinggal semayang satu waktu pun dah takut..Kalau zaman muda mudi dulu, langgar semacam...hahhahaha..

Selamat Berpuasa dan Selamat Beramal..Ada salah silap harap korang dapat maap kan aku..(lupa nak mintak maap awal puasa ari tu) moga puasa kita semua di terima DIA..Aminn














No comments: